• 2 days ago
الفنان عمر الشريف كان شايف الفنان علاء مرسي مخرج.. تعالوا نعرف القصة من جوكر الممثلين


#ليالي_ten
اشترك في القناة الرسمية #TeNTV ليصلك كل جديد http://bit.ly/TeNTV
تابعوا قناة Ten TV على مواقع التواصل الاجتماعي:
Twitter: https://goo.gl/w6aF3o
tik tok: https://shorturl.at/LH8Pc
Facebook : https://goo.gl/HwSu9L
Youtube: https://goo.gl/XCWepB
Instagram: https://goo.gl/hN7c7N

Category

📺
TV
Transcript
00:00يعني أكتر واحد شاف حاجة في علاء مرسي ما حدش شافها في كل اللي حواليه سواء الأساتذة بتوعه سواء زميله الجمهور لكن هو كان مؤمن بالحتة ديه عمر الشريف طبعاً كان شايف علاء مرسي مخرج صح
00:19يعني ليه متبسس بيك مخرج مش مبسس وداك الفرصة انك تنتج من خلاله هو حبيبني كمان في الانتج من انا انتج دي من خلاله
00:29الاستاذ عمر كان عنده الاستاذة من عن طريق الاستاذة إيناس بكر كانت مديرة مكتبه وهي كاتبة وكانت مسؤولة أعماله وست كانت رحمة الله عليها مثقفة جداً ورقيخة جداً وهي كان صديقتي فأنا كان حل منا كلنا نحن نشوف بس عمر الشريف يعني ده هو مثل أعلى للنجومية
00:49فعرفتني مين فمن نقاشه معايا قالها ايه اللي انت جايبه هون إيناس ده مخرج من الكلام بحكي له عن رؤية أشوف المشهد ده برؤية كذا وأشوف كذا فهو شافني من البعد ده فقال لي لا انت مخرج فقلت له ايه ده أنا عايز أمثل معاك
01:11فضلت علاقتي به إلى أن توفى الله كده شايفني مخرج فقال لي أنا هخليك تعمل تجربة وبتاعه وقليلة التكلفة ووريني فكان لازم أنفذ لأنه هي فرصة وفي نفس الوقت يمكن بداية فرحت عامل لمجرد بحكي له الديكوباش بس كان بسقف لي شافني في حتة
01:35زمان خالص قبل الأستاذ عمر كان الأستاذ صلاح أبو سيف وهو كان راجل بيدرس لنا سينما خراج سينمائي وكان بيعمل كاستنج لفيلم بتاع الأستاذ عمر والأستاذ عزة العيل مواطن مصر فطلبوا من شباب المعهد ان يروحوا عشان يعملوا كاستنج لدور فروحنا فيخدوا مننا خلد النموي وأشرف عبد الباقي
02:01وأنا راح الأستاذ صلاح مقعدني في الكاست الإخراج فأنا حاسس أن الأستاذ عمر اللي أشاور له يعني بس يعني أنا في الآخر كنت رايح نفسي أعمل دور تعلمت من الأستاذ عمر والأستاذ صلاح أنه أنت بتحب الشغلانة
02:19أعمل أي حاجة فيها لحد ما توصل لحلمك عشان كده عدى إذني لما جالي قال لي عايز أمثل قلت له مس فجأة رجع قال لي أنا مش حابب التمثيل أنا حابب الإخراج فالجينات بتاعتي دخلت عنده إخراج فبقى من المخرجين الشباب اللي مهمين ولي بيشار لهم بالبناني أن ده هيبقى مخرج شاطر
02:43بس هو أجرب لازم تجرب وتمثل وتخرج وتشوف ديكور وتشوف نجاحك فين تسمع مزيكا وتقرأ وفي الآخر الموهبة اللي ربنا حطاها فيك هي اللي هتضغى هي اللي هتظهر للناس ولكن أنا حتى دلوقتي أنا عندي اتجاهات كتير أنا ما زلت مختنع بيها كممثل مختنع بيها كمخرج مختنع بيها ككاد بس إيه اللي ظهر للناس الممثل قليلين جدا اللي يعرفوا أني مخرج
03:12يعني المفاجأة اللي برضو الناس ما عرفوهاش أن علاء بيخرج مصرحيات خليجية لبوس بالرياض طبعا أنا أول مرة يعني أنا أخرجت حوالي تسعة مصرحيات لنجوم الخليج سواء كويتيين
03:32طب هما الخليجة شافوك إزاي كمخرج؟ تجربة واحدة عملتها مع نجمة مهمة فيهم اللي هو الأستاذ طارق العلي ونجحت نجاح ساحق وطارق العلي يعني كان مؤمن بيك كمخرج إزاي؟
03:46بس جاءت صدفة هو كان جاي عايز ممثل نجم يشاركوه في المصرحية وما كانش بفكر لسه مين مخرج فالنجم ده لزروفه معتذر فقال لي طب ما تيجي معاي أنت بقى فسافرت معاه وأنا بحب السفر وبحب المغامرة وبحب التجربة الجديدة
04:05فوهو إحنا قاعدين لقاني بكتب مع المؤلف النص وبدأت أقول الديكور نعمل كده فقال لي طب ما تخرجها قلت له ما يعني فأخرجت فنجحت نجاح غير عادي هل تتخيل المصرحية دي كنا بنعرض من الساعة 6 مساءً 3 عروض كل عرض ساعتين ونص 3 عروض وراء بعض بينهم بريك نص ساعة
04:31نجحت من الإقبال الجمالي عليها غير اللي لفينا بيها لوطن عادي فبدأت أسمع فيجيوا نهاية المخرج ده أعمل كده أعمل اشتغلت في البحرين اشتغلت ده إلى أن المملكة العربية السعودية طبعاً أنا يعني سعيد بتجربهم وسعيد بالرؤية الجديدة بتاعتهم والحالة النشاطي العظيمة
04:53اللي أنا شخصياً كعلاب أنا استفدت منها استفدت منها حتى لو بأخرج مصرح بس ممثلتش غير عمل واحد ولكن أنا استفدت من تجارب لأني بشوف ممثل أنا بوجهه أنا أحياناً بلاقيه يعمل حاجة حلوة أنا باستفيد منها غير الاستفادة المادية يعني في الأخر ما أنا ممكن أقعد في مصر أخد فلوس أحسن على فكرة
05:17ولكن استفادة الفنية وامكانيات الكتير الجديدة اللي هناك يعني بتشوف التطور والامكانيات ينقلولك من على المصرح كل حاجة أنت عايزها في دقيقة خلاص الديكور ما بقاش هو الأساس بقى التكنولوجيا بتحرك لك جبال وتجيب لك رجل
05:43ما بقاش فيه خشب وما بقاش فيه مصامد

Recommended